Wydaje mi si, a nawet jestem tego pewny, ze prawda w sztuce nie jest zgodna z prawdziwoci yciow.
Materia uznana w yciu za nienobliw, niskiego gatunku i nieprawdziw moe odkry w sztuce nieznan dotychczas prawd.
P u s t k a yciowa oznaczajca Najnisze Rejony dziaania ludzkiego staje si wanym wanie elementem sztuki.
Dzieo sztuki wywodzce si z pojcia wraku fascynuje mnie szczeglnie.
Tadeusz Kantor, Pojcia mylce
W Pojciach mylcych, istotnym tekcie stanowicym punkt wyjciowy i wsplny mianownik tegorocznego cyklu warsztatw teatralnych, Tadeusz Kantor dokonuje wanej rewizji, czy korekty, rehabilitujc pojcia imitacji, naladownictwa, udawania, atrapy i wraku.
Na wstpie warsztatw rozpatrzymy teoretycznie i w praktyce scenicznej wszystkie te terminy, ale nasze eksploracje skupi si zwaszcza na pojciu udawania, dotyczcym gry aktorskiej i zwizanym z ide pustki, oraz na pojciu wraku, odnoszcym si do przedmiotu lub maszyny scenicznej i zwizanym z ide pamici.
Niewykluczone, e obcujc w ten sposb z jzykiem i poetyk teatraln Tadeusza Kantora, zmierzymy si take z istotnym pytaniem: czy kantorowskie materie Najniszej Rangi s nadal takie same, czy te w dzisiejszym wiecie surowce najpodlejsze zmieniy swoje oblicze?
http://www.news.cricoteka.pl/warsztaty-ludmily-ryby/
|